لیپیدی که در درجه حرارت پایین در بدن تولید می شود و به کاهش قند خون کمک می کند

30 سپتامبر 2019 - یک مطالعه ی بین المللی نشان داده است که یک نوع لیپید تولید شده توسط بدن، در پاسخ به درجه حرارت پایین، به کاهش سطح قند خون کمک می کند.

محققان پس از آزمایش بر روی موش ها، حدس می زنند که کشف عملکرد12-HEPE  بتواند منجر به توسعه ی درمان های جدید برای دیابت نوع 2 شود.

این مطالعه که توسط محققان دانشگاه موسسه ی بیولوژی Campinas مستقر در سائوپائولو، برزیل انجام شد، همچنین نشان داد که دارویی که برای یک سندرم ادراری تجویز می شود، سطح 12-HEPE  موجود در خون را افزایش می دهد.

در بدن انواع بافت چربی از جمله بافت چربی سفید تولید می شود که انرژی اضافی را به صورت چربی ذخیره می کند و همچنین بافت چربی قهوه ای که وظیفه ی تبدیل انرژی از مواد غذایی به گرما را به عهده دارد، و در تنظیم حرارتی بدن نقش دارد.در پاسخ به دمای سرد، چربیهای مختلفی توسط بافت چربی قهوه ای تولید می شوند که یکی از آنها چربی 12-HEPE ، است. خواص کاهش قند خون این لیپید قبل از این تحقیق ناشناخته بود.

در این مطالعه به دو گروه موش چاق، محلول غلیظ گلوکز تزریق شد. سپس یک گروه از موشها تحت درمان با12-HEPE  قرار گرفت.

نتایج نشان داد که سطح گلوکز خون در موشهای تحت درمان با12-HEPE  پایین تر از گروه دیگر است. محققان اظهار داشتند كه این امر امكان پذیر است، زیرا 12-HEPE ، جذب گلوكز توسط عضله اسكلتی و همچنین بافت چربی قهوه ای را تقویت می كند و به سازگاری بدن با دمای پایین كمک می نماید.

مطالعه بر روی انسان، همچنین نقش فیزیولوژیکی بالقوه ی12-HEPE  را آشکار نمود. شرکت کنندگان به دو گروه لاغر و سالم، و دارای اضافه وزن یا چاق طبقه بندی شدند. نتایج نمونه های خونی این افراد نشان داد که در جریان خون افراد لاغر نسبت به افراد دارای اضافه وزن مقدار بیشتری12-HEPE  وجود دارد، همچنین مقدار  12-HEPE در پلاسمای خون افراد لاغر نسبت به افراد چاق بمراتب بیشتر است. توضیح آن این است که نسبت توده چربی قهوه ای در افراد چاق نسبت به افراد لاغر کمتر است. علاوه بر این، عدم وجود چربی قهوه ای در افراد چاق ممکن است چاقی آنها و حتی افزایش خطر ابتلای آنها به دیابت را توضیح دهد.

آزمایشات بر روی سلولهای انسانی در آزمایشگاه نشان داد که 12-HEPE جذب گلوکز توسط سلولهای چربی را افزایش می دهد، این نشان می دهد که 12-HEPE به روند سازگاری با سرما کمک می کند و همچنین احتمال کاهش شدید سطح این چربی در جریان خون افراد چاق ممکن است حداقل تا حدی دلیل افزایش قند خونشان باشد.

در طی این یک مطالعه یک گروه از شرکت کنندگان سالم و لاغر داوطلب شدند تا دوزهایی از دارویmirabegron  را دریافت کنند، این دارو به طور معمول به عنوان درمانی برای یک سندرم ادراری بنام مثانه ی بیش فعال استفاده می شود اما همچنین سبب فعال شدن بافت چربی قهوه ای می شود، به گروه دیگری از افراد سالم و لاغر دارونما داده می شد. Mirabegron به دلیل توانایی آن در فعالسازی بافت چربی قهوه ای انتخاب شد. نتایج نشان داد که افراد تحت درمان با mirabegron دارای سطح بالاتری از 12-HEPE  در جریان خون خود هستند. این نتایج نشان می دهد که این دارو می تواند بعنوان داروی دیابت در آینده مورد استفاده قرار گیرد.

محقق ارشد این مطالعه Luiz Osório Leiria  اظهار داشت: میرابگرون تأثیرات زیادی دارد که برخی از آنها نامطلوب هستند. این دارو آزادسازی انواع دیگری از لیپیدها را فعال می کند که به طور خاص کاهش قند خون را هدف قرار نمی دهند. یک لیپید امگا 3 مانند 12-HEPE، دارای مشخصات توکسیکولوژیکال مطلوب بسیار بیشتری است.

این تحقیق به عنوان بخشی از تز فوق دکترای Leiria در دانشکده علوم پزشکی دانشگاه FCM-UNICAMP در طی دوره کارآموزی تحقیقاتی او در آزمایشگاه دکتر یو-هوآ تسنگ در مرکز دیابت جاسلین( یک موسسه مستقل وابسته به دانشکده پزشکی هاروارد در ایالات متحده)، با پشتیبانی بنیاد تحقیقاتی سائوپائولو FAPESP و انجمن دیابت آمریکا انجام شد. در حال حاضر، Leiria یک کمک هزینه ی تحقیقاتی از برنامه ی The FAPESP Young Investigator Grants (YIG)  برای ادامه ی این تحقیق دریافت کرده است.

محققان آمریکایی در حال انجام آزمایشاتی برای سنجش تأثیر دوزهای نسبتاً کم این دارو بر میزان قند خون هستند. مرحله بعدی تحقیقات، شناسایی گیرنده ای است که 12-HEPE برای افزایش جذب گلوکز به آن متصل می شود، نتایج این تحقیق دانشمندان را قادر می سازد تا مولکولهای جدیدی تولید کنند که گیرنده مورد نظر را تحریک کند. این تحقیق در مجله Cell Metabolism منتشر شده است.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2019/sep/cold-temperature-lipid-found-to-help-lower-blood-glucose-95309711.html